Przystanek przy trasie rowerowej ul. Julianowska

Kolejny bubel w Józefosławiu

Przed wyborami samorządowymi poprosiliśmy mgr inż Wiktor T. Nowotkę o opinię na temat projektu Julianowskiej w Józefosławiu. Projekt zawierał szereg błędów ( wyszczególnione poniżej). Ponieważ nie chcieliśmy wykorzystywać tę opinię w walce wyborczej i opóźniać powstanie tego ważnego i długo oczekiwanego odcinka drogi przemilczeliśmy temat. – źródło Wspólne Razem

Teraz wracamy do uwag Pana Wiktora, po to aby następne odcinki dróg nie były robione z błędami i abyśmy byli świadomi co należy wziąć pod uwagę w przyszłych inwestycjach.

Uwagi dotyczące drogi rowerowej oraz organizacji ruchu rowerowego do projektu opracowanego przez Rem Projekt, Jana Brzechwy 16, 96-100 Skierniewice oraz Urban Media, al. Niepodległości 13/73, 02-653 Warszawa pt.: „Rozbudowa polegająca na budowie chodników, ścieżki rowerowej, zatok autobusowych, miejsc postojowych i wjazdów bramowych wzdłuż ul. Julianowskiej w Piasecznie”

1. Przedmiotowa ulica jest drogą gminną klasy L, w stanie obecnym mająca jezdnię szer. 6,4 m o nawierzchni asfaltowej, bez chodników. Projektant akcentuje podwyższone ryzyko kolizji pojazdów z pieszymi i rowerzystami z uwagi na intensywny ruch zmotoryzowany oraz wzmożony ruchu pieszy wzdłuż ulicy. Nie wykonano żadnych pomiarów intensywności ruchu ani jego szybkości.

2. W gminnej „Koncepcji tras rowerowych” wzdłuż ul. Julianowskiej przewidziana jest główna trasa rowerowa z Warszawy przez Las Kabacki do Piaseczna.
Mimo braku danych dotyczących potrzeby separacji ruchu rowerowego, zaprojektowano ciąg pieszo rowerowy o substandardowej szerokości 2,5 m.

Wg cyt. „Warunków technicznych…” szerokość ciągu pieszo-rowerowego wynosząca 2,5 m odnosi się tylko do ruchu rowerowego jednokierunkowego. Narzuca się zatem pytanie do projektanta: „co z ruchem w drugą stronę?”.
Niedopuszczalne jest prowadzenie ruchu rowerowego na trasie głównej ciągiem pieszo-rowerowym o substandardowej szerokości.

3. Wg. projektu „ciąg pieszo-rowery przebiega raz po jednej stronie ulic, raz po drugiej, przekraczając jezdnię kilkakrotnie. Stworzono w ten sposób dodatkowe punkty kolizji, które zamiast poprawić, pogorszą bezpieczeństwo ruchu rowerowego.

4. Brak przejazdu przez skrzyżowanie z ul. Geodetów (Józefosław) – przerwanie ciągłości drogi rowerowej. Zaproponowana organizacja ruchu polega na oznakowaniu C 13/16 – C 13a zmusza rowerzystów do przerwania jazdy i przejścia przez skrzyżowanie. Jest to zatem bardzo istotne pogorszenie warunków jazdy oraz jej bezpieczeństwa w stosunku do sytuacji obecnej.

5. Brak przejazdu rowerowego przez skrzyżowania z ul. Kombatantów, ze skutkami j.w.
Skrzyźowanie z ul. Cyraneczki w kierunku zachodnim naleźy do odrębnego opracowania, lecz nie uwzględniono w nim w ogóle żadnego rozwiązania dla ruchu rowerowego.

6. Droga rowerowa powinna zachować ciągłość nawierzchni i niwelety na przejazdach bramowych.

7. Brak uspokojenia ruchu.

Wg cyt. „Warunków technicznych…” szerokość pasa ruchu w zabudowie jednorodzinnej lub przy uspokojeniu ruchu winna wynosić 2,7 m. Mniejsza szerokość pasa ruchu poprawia jego bezpieczeństwo, wpływając na obniżenie prędkości jazdy. Projektant nie przewidział możliwości zwężenia pasów ruchu do wymaganej szerokości, pozostawiając 3,2 m. Obecnie jedynym czynnikiem uspokojenia ruchu jest obecność pieszych i rowerzystów na jezdni. Przy separacji ruchu i braku innych środków uspokojenia, przy prędkości projektowej 50 km/godz., jaką założył projektant, można zatem śmiało przewidzieć, że prędkość miarodajna będzie znacznie wyższa. Zatem znacznie wyższa prędkość i dodatkowe punkty kolizyjne nie poprawią, a w drastyczny sposób pogorszą stan bezpieczeństwa na ul. Julianowskiej.

Dodatkowym czynnikiem mogącym uspokajać ruch mogłaby być rezygnacja z budowy zatok autobusowych.
Na ulicy tej klasy (L) zatoki autobusowe są zbędne, tym bardziej, przy tak ograniczonej szerokości pasa drogowego. Przystanki zlokalizowane bezpośrednio przy ciągu pieszo-rowerowym stwarzają dodatkowe zagrożenie zarówno dla rowerzystów, jak pieszych oczekujących na autobus, a zwłaszcza wysiadających.

Ta sama uwaga dotyczy miejsc postojowych. Samochody parkujące równolegle do osi jezdni są także istotnym elementem uspokajającym ruch.

Podsumowanie

Projekt zawiera istotne błędy, a jego realizacja poprawi jedynie warunki jazdy samochodów, lecz istotnie pogorszy stan bezpieczeństwa ruchu drogowego pozostałych uczestników.

Przed skierowaniem do realizacji projekt powinien być poddany ocenie przez kwalifikowanego AUDYTORA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO.

Szkoda, że projektant nie zadał sobie trudu uzupełnienia wiedzy na temat nowoczesnych sposobów uspokojenia ruchu oraz warunków prowadzenia ruchu rowerowego, zawartych w gminnej „Koncepcji tras rowerowych”.

Bibliografia:
1. Dz. U. Nr 43 Poz. 430 z 2.03. 1999 r.
2. Gmina Piaseczno – Trasy rowerowe – Koncepcja, Piaseczno, wrzesień 2002.
3. T. Kopta, Z. Użdalewicz, W. Nowotka: „Transport rowerowy”, Katowice 2000.
4. Sign up of the bike – design manual for cycle-frieninfrastrucure, CROW, Haga 1993.
5. http://miastadlarowerow.pl
6. http://zm.org.pl

źródło: Wspolnerazem.pl

Więcej na ten temat chodników przy Julianowskiej:

”Wykonawca zapewnia, że w tym tygodniu rzuci siły na Julianowską „

„Bo wszystkie prowadzone przez nią budowy bardzo kuleją – to jest dalszy ciąg pecha Julianowskiej” – co znowu stoi na przeszkodzie ?

Dlaczego radnym ręce opadają ?

Drogą rowerową z Piaseczna na Ursynów i Mokotów

Ścieżka rowerowa petycja

Ścieżka rowerowa i wypożyczalnia Veturilo

Wiata non grata ?

Ścieżka wąskorowerowa

Trasa rowerowa Puławska-Geodetów-Julianowska

Tak wygląda logiczna lokalizacja przystanku przy ścieżce rowerowej

Podoba ci się:

Komentarzy (12)

  1. Czy słup na ścieżce jest ulokowany zgodnie z przepisami? Czy są przepisy regulujące takie cudy?

  2. kim jest inż Nowotko ????

  3. Niepojęte

  4. Jeśli gmina nie zatrudni fachowca od projektowania i budowy dróg z doświadczeniem to zawsze będzie kicha.
    Dotychczasowa ekipa od dróg się nie sprawdziła.
    Nowe drogi to największa bolączka Piaseczna od lat!

  5. Nie można było wymienić te archaiczne szkaradne słupy na adekwatne do XXI wieku?
    Proponuję,aby nasze kochane władze udały się na korepetycje z racjonalnego zarządzania do włodarzy Konstancina lub Lesznowoli. Na naukę nigdy nie jest za późno,
    może w końcu nauczą się czegoś od sąsiadów.

  6. TANDECIE I TANDECIARZOM MÓWIMY STOP !!!

    Mam na myśli budowę dróg , chodników, wiat i zatok przystankowych oraz ścieżek rowerowych z oświetleniem i pasem zieleni w naszej kochanej Gminie…

  7. Zami

  8. Nasze narzekania nad niekompetencją nic nie pomogą. Mamy ochłap, cieszmy się.
    Ludzie z Józefosławia (umiemy się zorganizować, co nie raz pokazaliśmy) powinni wreszcie wybrać się tłumem do Gminy i przedstawić swoje argumenty.
    W tłumie siła:)

  9. Może trzeba będzie się usamodzielnić, odłączyć się od Piaseczna jako miasta / gminy i powołać własne samodzielne miasto i gminę Józefosław . co wy na to?

  10. dobre podsumowanie tego bubla. A kto ośmieli się skrytykować ma siedzieć cicho bo „w końcu się coś dzieje”.
    W mentalności Januszy jest tylko poprawianie komfortu jazdy blachosmrodem w imię Św. Przepustowości. Poza tym NIEDASIĘ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*