14 listopada w Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wprowadzająca przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy, przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury, zaczną obowiązywać od 6 grudnia 2019 roku.
Przepisy ustawy wprowadzają jednoznaczne zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.
- W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Zależy nam, by kierowcy wiedzieli, jak należy tworzyć korytarze życia, żeby odpowiednie służby mogły jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych – powiedział minister infrastruktury, przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Adamczyk.
Nowelizacja ustawy doprecyzowuje obowiązujące przepisy poprzez dokładne określenie zasad tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa oraz wskazuje właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.
- Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach jest jednym z priorytetów rządu. W tym celu podejmujemy odpowiednie działania legislacyjne. Wiemy, że oprócz zmian w przepisach musimy też nieustannie kształtować właściwe postawy Polaków – a to jest możliwe dzięki takim kampaniom jak „Życie ma pierwszeństwo” – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
- Życie ma pierwszeństwo to nie tylko hasło kampanii. To przede wszystkim myśl, która powinna przyświecać każdemu polskiemu kierowcy: co zrobić, by droga do celu była bezpieczna – zarówno dla nas samych, jak dla innych uczestników ruchu – dodał wiceminister infrastruktury, zastępca przewodniczącego KRBRD Rafał Weber.
W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Ustalają ponadto zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
„Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.”
„4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.”
„4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.”
Za niestosowanie się do nowych przepisów czyli utrudnianie ruchu lub uniemożliwienie włączenia się do ruchu policja będzie karać mandatem w wysokości od 50 do 500 zł.
Nowe rozwiązania są zbliżone do sprawdzonych od lat przepisów funkcjonujących w wielu krajach Europy. Zmiany ustawowe są wynikiem działań zapisanych w Programie realizacyjnym na lata 2018-2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, za który odpowiedzialna jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, Dziennik Ustaw RP
Więcej:
Burmistrz Ursynowa zapowiada armagedon na Puławskiej
Zielona fala i zwiększenie dozwolonej prędkości na Puławskiej
ZTM zapowiada remont wiaduktu. Ruch wahadłowy na Puławskiej…
Znowu nie będzie zielonej fali bo teraz ich to wali …
Długo nie będzie zielonej fali – w zamian kolejna sygnalizacja świetlna na Puławskiej
Nie będzie buspasa na Puławskiej. Będzie ścieżka rowerowa…
Tu siedzi człowiek, który musi doprowadzić do tego, że będzie czwarty pas na Puławskiej!
Buspas na Puławskiej już po wakacjach
ZTM jeszcze nie podjął ostatecznej decyzji o buspasie
Drogą rowerową z Piaseczna na Ursynów i Mokotów
Nowa linia autobusowa w Józefosławiu ?
Czy ulica Geodetów udźwignie Black Red White, Selgros, PSZOK i rozbudowę Auchan ?
Parkuj i Jedź z Piaseczna, Nowej Iwicznej i Jeziorek ?
Przegubowy 739 jednorazowym przypadkiem
Ciąg dalszy konsultacji z ZTM – oświadczenie gminy Piaseczno
Apel do Burmistrza w sprawie 739 ! Wyraźcie swoje zdanie w ankiecie
Stanowisko Rady Rodziców ZSP Józefosław w sprawie 739
Konsultacje społeczne na temat komunikacji zbiorowej w Józefosławiu i Julianowie
Opinia komendanta Straży Miejskiej w sprawie transportu publicznego w Józefosławiu i Julianowie
Poprawa jakości oraz dostępności transportu publicznego na terenie Józefosławia i Julianowa
Nowa linia lokalna w Józefosławiu – Cmentarz – Szkoła … już w marcu ?
Od 16 marca nowa linia autobusowa w Józefosławiu
Nowa linia jest stara. Tą właściwą pojedziemy najpóźniej w przyszłym roku
Rzecznik Głównego Inspektoratu Drogowego głośno myśli o linii tramwajowej Warszawa – Piaseczno