Veturilo - ZTM

Ścieżka rowerowa i wypożyczalnia Veturilo

13 grudnia w Warszawie odbyło się spotkanie z Pełnomocnikiem Prezydent m. st Warszawy ds. komunikacji rowerowej w mieście. Poruszona została także kwestia budowania wypożyczalni miejskich rowerów – Veturilo na gminy podwarszawskie.

Na samym początku warto zacząć od garści statystyk dotyczących systemu wypożyczalni rowerów miejskich – Veturilo i Bemowo Bike. Aktualnie w Warszawie jest 58 stacji wypożyczania rowerów. Docelowo miasto chce aby ta liczba wzrosła do 128 punktów. W ofercie dla mieszkańców jest 1050 rowerów. Docelowo ta suma ma być podwojona i wynosić 2150 rowerów miejskich. W nowym systemie aktywnych jest 47 500 użytkowników w systemie Veturilo i 9170 w przypadku Bemowo Bike. W ciągu czterech miesięcy działania systemu Veturilo udało się wypożyczyć 290 206 rowerów. Natomiast w systemie Bemowo Bike tych wypożyczeń było: 49216. Warto także przyjrzeć się dokładnym statystykom dotyczącym konkretnych miesiąców:

Sierpień – 122 356 rowerów
Wrzesień – 96 985 rowerów
Październik – 48 951 rowerów
Listopad – 21 914 rowerów

Nadzieją na przyszły rok jest osiągnięcie 100 000 aktywnych użytkowników systemu Veturilo. Patrząc na mijające cztery miesiące działalności tego systemu dane wydają się bardzo realne do zrealizowania!. Sporym problemem w przypadku Warszawy jest zbyt mała ilość parkingów rowerowych. Aktualnie jest ich 267 i oferują one blisko 2 900 miejsc dla mieszkańców. Z resztą z podobnymi problemami borykają się także inne miejscowości. Dobrym przykładem w tej mierze jest Nowa Iwiczna w gminie Lesznowola. Ostatnio prywatny sponsor – Bank BGŻ i gmina Lesznowola ufundowali stojaki na rowery dla mieszkańców. Nie tylko przy Szkole Podstawowej przy ulicy Zimowej, ale także przy dworcu kolejowym Nowa Iwiczna. Także Warszawa nie jest odosobniona w tej mierze. Przed serią pytań Pan Łukasz Puchalski zapewnił, że będzie działał na rzecz połączenia wszystkich ścieżek rowerowych w Warszawie. Także chce aby powstawało więcej stojaków na rowery, bo aktualnie jest ich nadal za mało. Warto dodać na sam koniec statystyk, że w Warszawie jest 340 km ścieżek rowerowych. Średnio co roku przybywa w stolicy blisko 30 km nowych dróg.

Intrerpelacja w sprawie systemu Veuturilo – K. Nowocin – Kowalczyk TUTAJ

W serii pytań odniosłem się do sytuacji z rozwojem systemu – Veturlio na tereny gmin podwarszawskich. Dużo ostatnio w mediach było o przyszłorocznym rozroście systemu o kolejne dzielnice. W związku z tym byłem ciekawy jak wygląda sytuacja z gminami podwarszawskimi. Zwłaszcza, że gmina Piaseczno i Lesznowola interpelowały w tej sprawie do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Jeżeli chodzi o samorządy lokalne to wnioski o Veturilo złożyły Starostwo Powiatowe w Legionowie, gmina Piaseczno i gmina Konstancin – Jeziorna. Pan pełnomocnik wspomniał, że gmina Konstancin – Jeziorna przeznaczyła już nawet środki finansowe na rzecz systemu wypożyczalni miejskich – Veturlio na ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Aby start systemu wypożyczalni rowerów miejskich się opłacił w gminach podwarszawskich. Musi powstać co najmniej 5 stacji rowerowych w danej gminie zainteresowanej przyłączeniem do programu. Odwlekanie realizacji inwestycji w system wypożyczalni rowerowej do 2014 roku może spowodować znaczący wzrost kosztów dla zainteresowanego samorządu lokalnego. Warto w tym miejscu wspomnieć, że gmina Piaseczno wycofała się z realizacji 5 stacji rowerowych na swoim terenie, przez brak środków finansowych. Ze wstępnych wyliczeń wyszło, że gmina Piaseczno musiałby zapłacić 162.000 zł za 60 rowerów w okresie 9 miesięcy. Decyzję o przyłączeniu się do systemu Veturilo odłożono na 2014 rok. Jednak jak zauważył pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej włączenie się do systemu miejskich wypożyczalni w 2014 roku może by mało opłacalne. Wszystko przez to, że cały system, jest przewidziany do 30 listopada 2016 roku. W związku z tym dołączenie do Veturilo w 2014 roku spowoduje podrożenie inwestycji o około 30% względem analogicznego roku 2013!. Aby zawrzeć porozumienie w sprawie instalacji miejskiej wypożyczalni rowerów – Veturilo, gmina musi podpisać porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie. Sytuacja wygląda identycznie jak w przypadku komunikacji miejskiej.

Całym „clue” debaty była sytuacja z budową ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Puławskiej w Warszawie. Warto przypomnieć, że radna warszawskiego Ursynowa Pani Magdalena Sokołowska zbiera podpisy pod petycją w tej sprawie. Udało się już zebrać blisko 900 podpisów elektronicznych. Także są zbieranie podpisy ręczne. W sumie radnej udało się już zebrać ponad 1200 podpisów pod interpelacją w sprawie budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Puławskiej. Na samym początku pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej – Łukasz Puchalski powiedział, że budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Puławskiej jest bardzo potrzebną inwestycją, pod którą chętnie się podpisze. Jednak realizacja tej inwestycji może być trudna, bo Warszawa planuje spore cięcia w budżecie na rok 2013. Mieszkaniec Dąbrówki z warszawskiego Ursynowa zauważył, że dzisiaj jest zdecydowanie łatwiej dojechać do Piaseczna rowerem, niż do Warszawy!. Ścieżka jest bardzo potrzebna ze względu na dojazdy do pracy czy urzędu dzielnicy Warszawa – Ursynów. Nie dużym kosztem można dokonać zmian na istniejących chodnikach wzdłuż ulicy Puławskiej. Budowa ścieżki jest bardzo potrzebna ze względu na trudną sytuację drogową mieszkańców Zielonego Ursynowa. Brakuje buspasa, aby szybko dojechać autobusem do Warszawy. Z kolei jazda samochodem to jeszcze gorsze rozwiązanie!. Trzeba szukać nowych rozwiązań dla tego terenu. Jest on bardzo mocno zaludniony!. Wystarczy tylko wspomnieć w tej mierze Zielony Ursynów, Mysiadło, Nową Iwiczną, Józefosław czy Piaseczno.

Bardzo ciekawą sprawę w toku dalszej dyskusji poruszyła radna Magdalena Sokołowska z warszawskiego Ursynowa. Pani radnej chodziło o możliwość współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z podmiotami prywatnymi takimi jak: Decathlon, Auchan czy Fashion House. Warto dodać, że trzy wymienione firmy mają swoje siedziby w Piasecznie. Pani radna podkreśliła, że te firmy mógłby zrealizować własne stacje komercyjne. W tym przypadku mieszkańcy Piaseczna uzyskaliby dostęp do sieci miejskich wypożyczalni rowerów. Pomimo przełożenia planów inwestycyjnych w tym obszarze przez gminę Piaseczno na rok 2014. Pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej powiedział, że taka możliwość jest. Specjalnie zabezpieczyliśmy w umowie możliwość zawierania umów z podmiotami prywatnymi. Już dzisiaj Warszawa współpracuje w tej mierze z trzema inwestorami: Arkadia, Galeria Mokotów i Poleczki Business Park.

Kamil Myszyńskiii
Ruch Palikota


Podoba ci się:

Komentarzy (3)

  1. Gdyby jeszcze te 160 tys wydali na coś innego niż premie dla burmistrza i wice.

  2. bez urazy ale 1200 podpisów na tak dużą gminę to lipa, nikt nie zbuduje ścieżki dla takiej grupki rowerzystów