Nowa polityka śmieciowa

Co każdy mieszkaniec wiedzieć powinien o nowych zasadach odbioru odpadów

Wszyscy słyszeliśmy już, że nowe zasady odbioru odpadów komunalnych obowiązywać będą od 1 lipca b.r. Od tego dnia to Gmina, w miejsce dotychczasowych firm odbierających nasze śmieci, będzie zajmować się tym problemem.

Został ogłoszony przetarg, w którym wzięło udział 10 przedsiębiorstw. Do dnia dzisiejszego (23.04.2013) przetarg ten nie został jeszcze rozstrzygnięty, trwa kompletowanie dokumentów i prace końcowe.

Bez względu na to, która firma będzie obsługiwała nasz „sektor” – zasady będą takie same.

Cena również.

Rada Miejska przyjęła, że płacić będziemy:

9.- zł od osoby miesięcznie za odpady segregowane (podzielone na grupy),

albo

18.- zł od osoby miesięcznie za śmieci zmieszane, nie poddane segregacji.

Stawki te dotyczą mieszkańców wsi oraz domów jednorodzinnych. Mieszkańcami domów wielorodzinnych dziś nie będziemy się zajmować, ponieważ ich reprezentanci zorganizują współpracę z Gminą we własnym zakresie. Spotkania organizacyjno – informacyjne dla Zarządów Wspólnot odbędą się 25 i 26 kwietnia w Sali Konferencyjnej U.G. od godz. 18.30 Niemniej informacja jak segregować odpady dotyczy wszystkich jednakowo.

1. odpady suche, takie jak: tworzywa sztuczne (plastikowe butelki, pojemniki np. po jogurtach itd- czyste), metale, tektura, papier (gazety, pisma kolorowe, makulatura, opakowania), a także tekstylia – gromadzić będziemy w żółtych pojemnikach lub workach. Odbierane będą 1 x w miesiącu.

2. szkło, opakowania szklane (oprócz szyb okiennych i samochodowych, które należy odwieźć samemu do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, a także oprócz szkła potłuczonego, które dołączamy do odpadów zmieszanych) – gromadzić będziemy w zielonych pojemnikach lub workach. Odbierane będą 1 x w miesiącu.

3. bioodpady i odpady zielone (trawa, liście, gałęzie, obierki, resztki potraw itp) – gromadzić będziemy w przezroczystych, brązowych workach. Odbierane będą 2 x na miesiąc od kwietnia do listopada, jednak nie więcej niż 4 worki w miesiącu.

4. odpady zmieszane (pozostałe po segregacji) – w pojemnik lub worek zaopatrujemy się sami. Odbierane będą 2 x w miesiącu.

Harmonogram odbioru każdego rodzaju odpadów oraz 3 rodzaje worków dostarczy nam przed 1 lipca firma odbierająca odpady. Następne worki będą zostawiane cyklicznie przy odbiorze poprzednich. W przypadku gdyby worków zabrakło – będzie można je dokupić za cenę ok. 30, 40 groszy za sztuką. Usługa wywozu każdego worka (jednakże z zastrzeżeniem jak w pkt 3.) zawarta jest w cenie 9.- zł od osoby na miesiąc.

Gdybyśmy się nie zdecydowali na segregację odpadów – oddajemy śmieci zmieszane i płacimy 18.- zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkałej w naszej nieruchomości.

Deklaracja o sposobie gromadzenia śmieci i (co za tym idzie) – stawce opłaty, którą będziemy uiszczać, powinna zostać złożona w Urzędzie Gminy do końca maja b.r. Druki Deklaracji wraz z krótkim poradnikiem rozprowadzane będą przez niektórych sołtysów. Można je będzie także pobrać ze strony internetowej Urzędu Gminy, zakładka „Czysta Gmina Piaseczno”, lub też osobiście w Kancelarii U. G. na parterze.

Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać za pośrednictwem infolinii od pon. do pt., w godz. 9.00 – 15.00, nr tel.: 22 121 04 76. Sprawom „śmieciowym” poświęcony także zostanie prawie w całości najbliższy numer bezpłatnej „Gazety Piaseczyńskiej”.

Hanna Krzyżewska, radna M. i Gm. Piaseczno


Podoba ci się:

Komentarzy (17)

  1. Czyli skoro jest wybór 9 lub 18, to dużo ludzi daruje sobie segregowanie i zapłaci te 18 zł.Będzie też część cwaniaków na osiedlach, którzy zadeklarują 9 a i tak śmieci wyrzucą do pojemnika za 18 , bo kto i jak to sprawdzi ? Jeden będzie segregował a drugi nie, trzeba będzie wyśledzić ” przestępce ” . Może być zabawnie. Mówię o osiedlach mieszkaniowych bo wiadomo, że właścicielom segmentów i domów trudniej będzie „oszukać” :)

  2. Tak się zastanawiam jak można podać sztywne stawki (9/18 zł) kiedy nie zostały rozstrzygnięte przetargi. Skąd ta cena 9zł a nie np. 8,76 zł. Zapewne stanie się tak że albo stawki za parę miesięcy ulegną zmianie albo też gmina będzie dopłacać do interesu albo zarabiać na śmieciach. Nie wiem czy sytuacja w której gmina zarabiała by na różnicy w wysokości opłaty pobieranej od właścicieli i faktycznej cenie wywozu śmieci byłaby zgodna z ustawą.

  3. Zajmujemy się tu stawkami i innymi aspektami, a mnie nurtuje jeden problem. Odpady zmieszane – odbiór co dwa tygodnie. Wyobrażacie sobie ten smród w lecie z waszego pojemnika?? Co za jełop wymyślił odbiór co 2 tygodnie??

    • dokladnie o tym pomyslalam! jak to odbior co 2 tygodnie? to jakies zarty? przy upale 30 stopni? i gdzie ja mam trzymac te worki? bo pojemnik 120 litrow zapełniam co tydzien….

      • Ja mam pojemnik 120l i segreguje smieci już teraz, więc co dwa tygodnie dla mnie w zupełności jest ok, no ale oczywiście są osoby, które produkują więcej tego towaru… generalnie jak zaczałem segregować to odpadów „mieszanych” nie ma dużo.. ale to tylko moja opinia…

        • Ale tu nie chodzi o ilość odpadów tylko o ich specyfikę. Głównie chyba chodzi tu o resztki jedzenia, np odpadki mięsne – to ma leżeć 2 tygodnie aż zacznie się ruszać??
          Mnie tez się wydaję że przy segregowaniu mogę spokojnie zejść z pojemnika 240l na 120l, bo to głównie kartony, butelki PET i tym podobne „robią” objętość. Ale co 2 tygodnie no nie wiem, nie wiem…

          • okj będzie sie działo oj będzie… niestety działkowa i pobliskie lasy bęa usyfione…

          • Dwa razy w miesiącu????????????
            Ten kto to wymyślił to chyba jest przyzwyczajony do mieszkania w śmietniku. Nie będę powtarzał argumentów z wcześniejszych postów, dla mnie to jest bulwersujące.
            A może jak się nam zaczną śmieci ruszać to będziemy je wywozić pod urząd gminy??

            • A ja zupełnie nie rozumiem tego oburzenia. Od paru lat firma odbiera ode mnie odpady segregowane raz w miesiącu, a zmieszane raz na dwa tygodnie. Nauczyłam się (to nic trudnego, naprawdę) szczelnie zawiązywać worki, poza tym w czasie upałów częściej wynoszę śmieci z domu – też w starannie zawiązanych torbach. I jakoś mój pojemnik na śmieci nie roztacza wokół siebie wysypiskowej woni – mam w nim starannie zapakowane śmieci, a sam pojemnik nie stoi na słońcu. To żadna wielka filozofia. O.o

  4. PS. dotyczy to jakich pojemników , ta stawka ?

  5. Czytając powyższe zaczynam wątpić w umiejętność społeczeństwa dotyczącą czytania ze zrozumieniem ;)

    - stawki są od osoby – nie od pojemnika – w przypadku mieszkańców. Stawki od pojemnika dotyczą firm.

    - śmieci nie ma co wyrzucać do lasu bo niezależnie od ilości wyprodukowanych odpadów zapłacimy stawkę od osoby. Co miesiąc.

    - przetarg jest już rozstrzygnięty i moim zdaniem Piaseczno wykazało się tu rozsądkiem jako jedna z nielicznych gmin, bo najpierw ogłosiło przetarg, a dopiero później uchwaliło stawki. Że to niezgodne z ustawą, to inna inszośc ;) . Wszystkie 3 rejony Piaseczna wzięła firma Lekaro (zatem również J&J)

    - segregacji pilnować niestety powinni sąsiedzi (tak, to odpowiedzialność zbiorowa) oraz firma odbierająca śmieci. W skrajnych przypadkach brak segregacji przy niższej stawce skutkować może decyzją burmistrza o nałożeniu wyższej stawki… Pytanie czy to realne…

    - częstotliwośc wynika z regulaminu. Teoretycznie – powinna być dostosowana do potrzeb, ale w rzeczywistości chyba raczej tak nie będzie…. I to faktycznie może być kłopot. Jak równiez posiadanie ogródków w budynkach wielorodzinnych (bo worków na nieruchomość jest przewidzianych określona ilośc i co? – sąsiedzi będą je sobie wydzierać?)

    Nowy system jest mocno niedoskonały, ale to raczej wina ustawodawców niż samej gminy….

    • To oświeć mnie o jak dużych pojemnikach/workach jest mowa w powyższym tekście. Domyślam się że nie będzie można co dwa tygodnie oddawać np. po 100 worków 240 litrowych odpadów mieszanych, które to worki sami mamy sobie załatwić, tylko będzie jakiś limit. Z tekstu dowiadujemy się że będzie można oddać do 4 worków bioodpadów miesięcznie, ale o jakich workach (jak dużych) informacji nie ma. Niestety jakby nie patrzyć powyższy tekst nie zawiera wystarczających informacji na ten temat. Być może swoją wiedzę zdobyłaś w innym miejscu, bo ta tu przedstawiona nie wyczerpuje tematu.

    • ‘moim zdaniem Piaseczno wykazało się tu rozsądkiem jako jedna z nielicznych gmin, bo najpierw ogłosiło przetarg, a dopiero później uchwaliło stawki.’ Moim zdaniem rozsądnie to by było wtedy gdyby przetarg został rozstrzygnięty a później (na podstawie ostatecznych wyliczeń) ustalono stawki.

    • DobraC – wydaje mi się że twój post bardziej dotyczy wspólnot mieszkaniowych, a dyskusja w tym wątku dotyczyła domów jednorodzinnych i głównie częstotliwości wywozu śmieci „mieszanych” co 2 tygodnie.

  6. Witam i odpowiadam na zadawane pytania dodatkowe:
    1. firma odbierająca odpady będzie sprawdzać ich segregację. Nie będzie to trudne, bo każdy rodzaj odpadów odbierany będzie w innym terminie.
    2. ilość oddawanych odpadów nie jest limitowana, za grosze można dokupować worki i wszystkie wystawione zostaną odebrane (oprócz trawy powyżej 4 szt miesięcznie, ale jej nadwyżkę zawsze można oddać bezpłatnie w punkcie PSZOK, najbliższy jest przy ul. Technicznej 6)
    3. choinki będą dodatkowo odbierane w wyznaczonych dwóch terminach styczeń/luty.
    4. wielkogabarytowe oraz odpady elektroniczne odbierane będą 2 x w roku, wg ustalonego wcześniej harmonogramu. Najbliższy termin dla całego Julianowa oraz dla Józefosławia – ulice po prawej stronie ul. Wilanowskiej, patrząc od Geodetów – 08.06.2013; dla Józefosławia – pozostałe ulice – 15.06.2013. Przedmioty należy wystawić przed posesją przed godz. 9.00 do utwardzonej drogi głównej.
    Przy dobrej segregacji- śmieci zmieszanych będzie naprawdę mało. I nikomu nie będzie się opłacało wywozić ich do lasu, więc ochronimy środowisko dwukrotnie: czyszcząc lasy i obdarzając drugim życiem odpady nadające się do recyklingu
    Hanna Krzyżewska, radna

    • Dziękuję za odpowiedzi. Mam jeszcze jedno pytanie jak duże worki będą na trawę (4 worki w miesiącu) ?

      • Sam sobie odpowiadam na pytanie oraz informuję i objaśniam, gdyż byłem w gminie wypełniłem deklarację i dowiedziałem się rzeczy które mnie interesowały. Informacje dotyczą domu jednorodzinnego i selekcji śmieci.

        1. Do 31.05 należy złożyć deklarację.
        2. Czekać.
        3. Od gminy powinniśmy dostać listem informacje o numerze indywidualnego konta bankowego i sumie którą co miesiąc mamy wpłacać za śmieci. Nie będziemy dostawali żadnych faktur czy przypomnień. Sami co miesiąc mamy robić przelew lub płacić w okienku w gminie.
        4. Czekać.
        5. Firma która będzie wywozić od nas śmieci dostarczy nam przed lipcem zestaw worków na segregowane odpady, który ma starczyć do końca roku. Worki będą miały pojemność 120 litrów i będą w różnych kolorach.
        6. Sami mamy zapewnić sobie pojemnik lub worek na odpady zmieszane. Pojemnik lub worek może być o dowolnej pojemności i ich liczba nie podlega żadnemu limitowi.
        7. Worki na trawę, liście będą rozdawane od kwietnia do listopada w ilości 32 sztuk na rok o pojemności 120l i będą brązowe.