odernizacja 27 km linii kolejowej Warszawa – Radom wraz z przebudową peronów i układu torowego na szlakach i stacjach – to główne założenia modernizacji trasy między stacjami Warszawa Okęcie i Czachówek Południowy.
Umowa pomiędzy PKP a wykonawcą została podpisana 27 lipca na przebudowywanym dworcu kolejowym w Piasecznie, którego otwarcie nastąpi już niebawem. Prace o wartości ponad 460 mln zł potrwają 20 miesięcy. Po ich zakończeniu pociągi na znacznej części tego odcinka przyspieszą do 160 km/godz., a pasażerowie skorzystają z nowych, wygodnych peronów.
– Modernizacja będzie polegała na rozbiórce i budowie od nowa torów oraz pozostałej infrastruktury kolejowej. W ramach prac budowlanych wykonawca przebuduje układy torowe stacji Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy co umożliwi przewoźnikom takim jak Szybka Kolej Miejska uruchomienie całkowicie nowych połączeń obsługujących południową część aglomeracji warszawskiej, w tym Nowej Iwicznej, Piaseczna, Zalesia Górnego i Czachówka oraz Góry Kalwarii – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Perony zostaną wyposażone w wiaty i będą łatwo dostępne oraz bezpieczne dla osób niepełnosprawnych. Plan robót zakłada również budowę kładki dla pieszych na stacji Warszawa Okęcie i przebudowę kładki na stacji Piaseczno. W Czachówku Południowym powstanie przejście podziemne.
– Jestem przekonany, że sprawne tempo prac oraz wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technicznych docelowo znacząco skróci czas przejazdu do Warszawy oraz pozwoli na wprowadzenie nowych połączeń opartych o Szybkie Koleje Miejskie. Nie ukrywam, że Piaseczno bardzo czeka na tą inwestycję, której ukończenie otwiera nam możliwość starania się o podział działek przylegających do dworca w Piasecznie. Mamy gotowe rozwiązania i dyże plany względem tego terenu. Jednak ich realizacja może rozpocząć się dopiero po zakończeniu prac prowadzonych przez PKP, dlatego kibicuję Państwu i trzymam kciuki za sprawne i terminowe zakończenie tej niezwykle potrzebnej nam inwestycji – podkreślał komentując podpisanie umowy burmistrz Piaseczna Zdzisław Lis.
- To ważne wydarzenie dla Piaseczna. Po pierwsze powstanie infrastruktura umożliwiająca uruchomienie dodatkowych połączeń do Warszawy – mówi Daniel Putkiewicz, pełnomocnik burmistrza ds. rozwoju gminy. – Po drugie to otwarcie formalnej możliwości do budowy na terenie kolei całej infrastruktury przesiadkowej przede wszystkim tak potrzebnych parkingów nad którymi pracuje już gmina. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w ciągu najbliższych 20 miesięcy czeka nas sporo utrudnień o które dopytywaliśmy przedstawicieli PKP PLK oraz wykonawcę. Informacje o nich powinny być z odpowiednim wyprzedzeniem przekazywane pasażerom – dodaje Daniel Putkiewicz.
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykona Trakcja PRKiI.
Umowa jest trzecim kontraktem na modernizację trasy kolejowej z Warszawy do Radomia. Pierwsze dwa dotyczą zaprojektowania i budowy systemu sterowania ruchem kolejowym oraz modernizacji stacji Radom. W planach na najbliższe miesiące PLK ma ogłoszenie przetargów na kolejne fragmenty tej trasy między Czachówkiem a Warką oraz Warką a Radomiem. Modernizacja tego ostatniego odcinka wiąże się, między innymi z budową drugiego toru. Zakończenie modernizacji całej trasy, która pozwoli na dostosowanie jej do prędkości 160 km/h na 93 procentach długości, planowane jest w perspektywie finansowania UE na lata 2014 – 2020.
Projekt POIiŚ 7.1-19.1.a „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom LOT (A, B, F)” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
źródło: Gmina Piaseczno
To, że nowa sieć kolejowa będzie za dwa lata nie przeszkadza temu, aby autobus L do stacji Nowa Iwiczna jeździł jak najszybciej, nawet od września br.
Co wogóle słychać w tym temacie, bo w czerwcu mówili, że będzie wiadomo za miesiąc, a już minęły dwa!
Aby wykorzystać w pełni zmodernizowaną sieć kolejową i dzięki niej nieco odkorkować Puławską, potrzebne są jeszcze:
- szybkie drogi dojazdowe do stacji kolejowych (nie tylko w samym Piasecznie, ale i np. w Nowej Iwicznej)
- darmowe parkingi Park&Drive
- zadaszone stojaki rowerowe i ścieżki rowerowe do stacji kolejowych
- połączenia autobusowe do stacji kolejowych
w ogóle – drogi w samym Piasecznie (ich jakość ) to dramat; jakaś wizja dot. infrastruktury w ogóle jest ? weźmy ulicę Wojska Polskiego (jej północy odcinek) – pofalowana i byle jaka;