Linia lokalna  fot Gmina Piaseczno

Więcej kursów 739 i lokalna linia L39 od 1 marca ?

Radna Hanna Krzyżewska z Julianowa i radny Robert Widz z Józefosławia zapewnili, że w budżecie na 2016 rok przewidziano środki na lokalną linię autobusową. Radni obiecali, że dokładniej przyjrzą się sprawie jakości świadczonych usług przez PKS Grodzisk. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że nowy autobus zacznie kursować od marca.

„Oczywiście, że środki są zarezerwowane w ogólnej kwocie na transport. Linia „L” ma ruszyć od 1 marca i ma być 14 kursów z Piaseczna przez Julianów i
Józefosław (z przystankiem przy szkole) Cyraneczki, Ogrodową, Geodetów, Puławską do stacji PKP Jeziorki. Dotychczasowe kursy 739 zostają, a nawet ma
być ich więcej o 2 w ciągu dnia. Jeśli chodzi o jakość obsługi 739 – to wygrała przetarg firma z Grodziska. Trzeba interweniować w ZTM i zgłaszać przypadki „wypadnięcia” kursów. Ja osobiście tego nie doznałam, ale postaram się dotrzeć do organizatora naszej komunikacji z tą sprawą.” – Hanna Krzyżewska

Opinie pasażerów o linii 739 :

Pasażerowie drugiej kate… strefy – problemy z linią 739

Podoba ci się:

Komentarzy (49)

  1. Wow! Dodadzą aż 2 kursy w ciągu dnia, ale hojni!
    A tak na serio, to ja myślałam, że jak dodadzą, to chociaż 1 więcej na KAŻDĄ godzinę.

    • Ależ proszę czytać ze zrozumieniem! 2 dodać 14 to razem o 16 kursów w kierunku Warszawy WIĘCEJ. Już jaśniej chyba nie można!

  2. Rozkład jazdy linii 709 (dzień powszedni):
    5.00 5.05 5.15 5.20 5.24 5.28 5.32 5.36 5 40 5.44 4.48 5.52 5.56
    6.00 6.04 6.08 6.12 6.16 6.20 6.24 6.28 6.33 6.39 6.45 6.51 6.57
    15.05 15.10 15.20 15.25 15.30 15.35 15.40 15.45 15.50 15.55 (identycznie 16. i 17.) Oprócz 709 do Piaseczna dociera jeszcze kilka innych linii.
    a teraz 739:
    5.17 5.27 5.46 5.54
    6.02 6.10 6.22 6.48
    15.12 15.32 15.52 (identycznie o 16. i 17.) – najbardziej oblężone,powroty z pracy -jeden wielki koszmar.
    Nie chcę nikomu nic zabierać, ale stałym zjawiskiem na przystanku Wilanowska jest „ogonek” autobusów linii 709, które razem,niektóre pustawe,wyruszają do Piaseczna.Nie można część z nich skierować do Józefosławia i Julianowa??????

    • Raczej się nie da puścić 709, rzadko jeżdżę ale wydaje mi się że to przegubowy jest, a J i J nie jest przystosowany do takich pojazdów

  3. No „nie chcem, ale muszem”: @Helka – po raz kolejny w Twoim wydaniu pojawia się argumentacja 709 kontra 739. Trzeba znać historię i uwarunkowania dla których takie porównanie, to jakby porównać metr do metra sześciennego (brzmi podobnie, ale jest to coś zupełnie innego).
    Linia 709 powstała jako linia zastępująca trolejbus 51 oraz – brano pod uwagę to, że Piaseczno „użyczyło” ziemi pod zajezdnię. Dodatkowo – miejscy radni dogadali się z W-wą, że linia 709 będzie priorytetowa – i tak już pozostało. Przecież, podobnie możnaby się zastanowić, dlaczego nie jeździ częściej 727 (zapewniam, że były głosy aby jeździł częściej). Finał: Warszawa puszcza na tę linię (709) dużo taboru od zawsze. Oczywiście – o 739 należy walczyć (sam korzystam i mi też zależy) ale porównanie do 709 jak wynika z ww. historii nic nie da. A historii już nie zmienimy.
    Serdecznie Cię pozdrawiam, bo widze z tego forum Twój trud w walce o lepszą komunikację. Tak trzymać!

    • Nie było i nie ma żadnego układu Warszawa-Piaseczno.
      Warszawa oddała kościołowi zajezdnię i już.
      A Piaseczno płaci za autobusy, tak ja wszystkie ościenne gminy.

      Władze Piaseczna po prostu „przeoczyły” rozwój Józefosławia.

      Fakty są takie że 40 tysięcy mieszkańców „centralnego” Piaseczna
      ma w ciągu godziny 4 pociągi i 20 przegubowych autobusów.

      15 tysięcy mieszkańców J+J i Piaseczna z okolicy Geodetów (Elektra, Patronat)
      ma 3-4 krótkie autobusy.

      Dostajemy 1/10 tego co mieszkaniec „centralnego” Piaseczna, a podatki
      płacimy takie same.

      • >Nie było i nie ma żadnego układu Warszawa-Piaseczno.
        I dlatego, (o czym pisano na różnych forach kilka lat temu) jak uruchamiano 739 gmina musiała zapłacić za te parę kursów dla nas 600tys, a za często jeżdżące przegubowce 709 płaciła mniej niż 10tys.

        • Dlatego że linia 709 (jako jedna z nielicznych) była dochodowa
          (przynosiła zysk) dla ZTMu.

          Nie wierzę żeby 739 była obecnie (przy takim ścisku) niedochodowa,
          przynajmniej na odcinku Warszawa-Józefosław.

  4. Jest jedno rozsądne i możliwe rozwiązanie – wybudować zajezdnię autobusową przy Puławskiej/Geodetów/Kuropatwy taką z prawdziwego zdarzenia z park&drive itp., i pozostawić ZTM tylko 709 na skróconej trasie Metro Wilanowska – granica Warszawy (nowa pętla) ale zwiększając ilość autobusów i częstotliwość kursowania (w przyszłości uzupełnić tramwajem). Natomiast transport na terenie gminy Piaseczno rozwiązać liniami lokalnymi – wszystkie lokalne autobusy kursowałyby jedynie do nowej zajezdni, a dalej tylko 709.

  5. Jak zwykle JJ mają gdzieś.
    Wystarczą proste rozwiązania : zamienić częstotliwość kursów nr 709 na 739.

    Może nowa władza z PIS rozwiąże ten problem jak PO nie może ( albo nie chce)?

    • PiS miał przed wyborami pomysł na województwo warszawskie,
      na wzór Berlina.

      Ale pomysł nie spodobał się specjalnie ich działaczom z mazowieckiego,
      i teraz nic o nim nie słychać.

  6. Szanowni Państwo, odnoszę wrażenie, że nie czytamy dokładnie tekstów. Jeszcze raz wyjaśniam, że dodatkowe dwa kursy 739 plus 14 kursów „L” to w kierunku Warszawy o 16 kursów WIĘCEJ niż dzisiaj. Naprawdę na razie nie da się zrobić jeszcze więcej! Bardzo proszę o sprawiedliwą ocenę starań radnych! Nie można krytykować wszystkiego w czambuł. Zobaczymy jak to będzie działać od marca.
    Pozdrawiam, Hanna Krzyżewska, radna.

    • To nie jest krytyka, tylko wylewanie żalu.
      16 autobusów więcej to ruch w dobrym kierunku.
      Szkoda tylko że utkną w korku na Puławskiej, i to przez
      jednego kretyna.

    • Bardzo nam przykro, że nie udało się radnym wywalczyć więcej niż 2 kursy 739 i że nie potrafimy do tego dodać 14 kursów L.
      Nie tego spodziewaliśmy się po wcześniejszych zapowiedziach o skróceniu trasy i zwiększeniu ilości kursów 739.
      Może nie potrafimy tego zrozumieć, bo niedawno prysły marzenia o bus pasie, a teraz o większej liczbie kursów, oraz większych autobusach.
      A jeżeli można się zapytać, to ile więcej kursów do Józefosławia będziemy mieli z Metro Wilanowska, czyżby 2+14. ?

      • No, cóż, jednak będzie wybór na Wilanowskiej: jechać 739, albo wsiąść do 709 i złapać po drodze „L” . Teraz takiego wyboru nie ma. Do J&J będzie dojeżdżać i bezpośredni 739 (z dodatkowymi kursami) i 14 razy „L”- ka.
        Można też (doradzam) przeanalizować nowy dojazd do Warszawy pociągiem linii radomskiej. Ci, którzy z niej korzystają – bardzo sobie chwalą. Niektórzy z niecierpliwością na to połączenie czekają.
        Hanna Krzyżewska, radna

  7. W dalszym ciągu nie rozumiem: linia „L”,uruchomiona od 1 marca nie będzie docierała do stacji metra Wilanowska? To przecież głównie stamtąd docieramy na warszawskie uczelnie, do pracy, czy po prostu do centrum Warszawy.Metra nic nie jest w stanie zastąpić.Zamiast tych lokalnych „L” nie lepiej uruchomić nową linię, dzięki której w warunkach na miarę XXI wieku dotrzemy do stolicy? Niestety, bliżej nam do niej niż do Piaseczna.Proszę zauważyć, w każdym samochodzie jadącym w kierunku Warszawy – jeden jedyny pasażer-kierowca.Normalnie działająca komunikacja miejska na pewno ograniczyłaby korki w naszym J&J (patrz: Geodetów, Wilanowska w godzinach szczytu).

  8. Linia „L” dowiezie nas do PKP, skąd będzie można pociągiem ruszyć dalej, czego oczekuje spora część mieszkańców, a po drodze do Puławskiej, gdzie złapiemy np. 709, który kursuje co 4-5 minut. To chyba dużo lepiej niż dziś, prawda?
    Walkę o buspas na razie przegraliśmy z Warszawą. Zgodnie z informacją urzędników buspas mógłby powstać dopiero w 2019 roku, w tym też terminie ma być oddana do użytkowania nowa trasa W-wa – Tarczyn – Grójec, t.zw. Puławska bis, która ma znacznie odciążyć Puławską. Wtedy obiecują wykroić buspas z istniejącej jezdni, podobno bez uszczerbku dla „komfortu” jazdy tą trasą.
    Hanna Krzyżewska, radna

    • „L” do PKP, z PKP do Puławskiej, z Puławskiej 709 do stacji metra Wilanowskiej,ze stacji metra do centrum Warszawy? I to ma być korzystniejsze rozwiązanie od częstszego kursowania 739 i dalsze poruszanie się niezawodnym,wygodnym metrem? To ma być udogodnienie???????!!!
      A jak dojechać np. z J&J na uli. Szkolną ,Chyliczkowską (szkoły) w Piasecznie?
      Nie rozumiem decyzji i wyjaśnień pani radnej. Tak może myśleć tylko osoba,która nosa nie wyściubia ze swojego domostwa.Proszę rozważyć te „udogodnienia”,jeszcze nie jest za późno.

      • ale czemu L do PKP i z PKP do Puławskiej ?
        jak L będzie jechało do PKP wysiada się na Puławskiej

        Czytam i nie dowierzam ,ja wiem że każdy by chciał przystanek przy miejscu zamieszkani gdzie czeka śmigłowiec i zawozi do metra wilanowska
        ile by nie było zawsze za mało,zawsze coś.
        Jak są dwie osoby to już jednej i drugiej nie da się dogodzić i pretensje do Hanki jak to ona kiepsko załatwiła tak jak by to była jej tylko decyzja

        Na Puławskiej bus pas nic nie da ,finał będzie taki że i tak będzie zakorkowany
        część przecież spieszy się bardziej niż inni więc będzie nim jechała,co kawałek z prawej strony jest dojazd ci co będą włączać się też będą albo jechali bus pasem albo kulturalnie włączą kierunkowskaz prawy i będą czkali aż ktoś tak samo kulturalny go wpuści,a może być problem że by na kogoś takiego trafić więc za tamtym będzie korek się robił.
        Otwarcie Puławskiej bis zmniejszy może o 10 do 15% ruch więc też pewnie tego nie odczujemy.
        Bardzo chciał bym się mylić

        • Czekać godzinę na L, po to aby kilka przystanków dalej, na Puławskiej przesiąść się w jakiś inny autobus i dalej utknąć w korku? Ja też nie dowierzam, to jakiś żart?
          To nie lepiej z buta do Puławskiej?, po co to L? Na prawdę nie oczekuję śmigłowca ale jakiegoś minimalnego standardu dla komunikacji publicznej.

  9. Jest jeszcze sprawa oplat za bilety, przeciez 20 i 90-minutowe na 1 i 2 strefe nie obowiazuja na linie typu „L” to znaczy , ze za linie „L” bedziemy musieli placic dodatkowo a to oznacza znaczny wzrost kosztow dojazdu do Warszawy, przeciez nie wiem kiedy pojade linia 739 a kiedy „L”, nie wiem jak jest z miesiecznymi ZTM , bo jesli tez nie obowiazuja na linie typu „L” to nie bedzie sensu ich wykupowac a jezdzac tylko na jednorazowych to wydam wiecej na dojazdy jak zarobie w pracy.

  10. @Anston
    Miesięczne obowiązują na eLkach
    http://www.ztm.waw.pl/?c=110&l=1
    ale czasowe, papierowe, niestety NIE.

    A co do zmian = byłam ZA, ale umowa była taka, że 739 miał jeździć (dużo) częściej, a eLka w rozsądnych granicach czasowych. 14 kursów oznacza kuroswanie co ok. godzinę. To zdecydowanie za rzadko!. Moja córka podjeżdża PKP (teraz przesiada się na Karczunkowskiej) do szkoły średniej w W-wie i rano nie może sobie pozwolić na to, że, gdy ucieknie jej/nie przyjedzie eLka – będzie musiała czekać 60 minut! Ta eLka miałaby sens, jakby w porannym szczycie jeździła czo 20 min, a w popołudniowym co max 30 min. A i do Piaseczna = bo przecież mieszkamy w tej gminie = też powinien być sensownie zapewniony dojazd. Odjazdy co 60 min to zdecydowanie za rzadko.

    • To jeśli w L-kach nie obowiązują bilety czasowe, to będę niestety skazana tylko na 739!! masakra…. Z Puławskiej na Julianowską jest jakieś 3,5-4 km a i tak musimy zapłacić za pełne 20 min jazdy. W kombinacji 709+L-ka – ok. 7-8 zł??? W dodatku L-ka ma jeździć raz na godzinę, więc będzie ciężko się w nią „wstrzelić”, więc latem będzie chodzenie z buta, bo na jednego i na drugiego przyjdzie zbyt długo czekać. Rezultat będzie taki, że L-ka się nie sprawdzi i go wycofają (bo po co jak nie mam popytu…), a my zostaniemy znowu z tym co mamy.

      PS. Jeszcze apeluję o jakiś nocny kurs do Józefosławia w pt. i w sb., bo jechanie nocnym do Mysiadła a potem i tak trzeba wołać taxi, to mieszkając parę km od Warszawy to jest jakaś żenada……………

  11. „L” do PKP, z PKP do Puławskiej, z Puławskiej 709 do stacji metra Wilanowskiej,ze stacji metra do centrum Warszawy? I to ma być korzystniejsze rozwiązanie od częstszego kursowania 739 i dalsze poruszanie się niezawodnym,wygodnym metrem? To ma być udogodnienie???????!!!
    A jak dojechać np. z J&J na uli. Szkolną ,Chyliczkowską (szkoły) w Piasecznie?
    Nie rozumiem decyzji i wyjaśnień pani radnej. Tak może myśleć tylko osoba,która nosa nie wyściubia ze swojego domostwa.Proszę rozważyć te „udogodnienia”,jeszcze nie jest za późno.

  12. Moja córka też chodzila 3 lata do Gimanzjum koło Gosiru i na ósmą musiała jeździć 739 kursem ok 7.20 który przeważnie się spóźniał o 10-15 min. Wysiaładła na Wojska Polskiego. Teraz eLka też miała tam podjeżdżać, a potem na ptztstanek SZKOLNA (obena pętla 739) i na pętlę eLek przy Urzędzie Miasta. Od tej pętli do szkół na Cyliczkowską nie jest daleko.
    Opcja 2 do szkół przy Chyliczkowskiej – to 500 metrów od nowoplanowanej pętli 739 przy cmentarzu (tam, gdzie jest P2) przez Julianowską i w prawo przez skrzyżowanie z obwodnicą. Teraz przecież 739 od naszej strony pod szkoły na Chyliczkowskiej nie podjeżdża.
    Prawdziwym problemem jest co, napisałam godzinę temu = 60 min w szczycie to za rzadko.

  13. Zostaje jedyne sensowne rozwiązanie: dziecko do samochodu i razem do Piaseczna lub
    do metra Wilanowska, w zależności gdzie się pracuje.
    Dziękujemy radnym za udogodnienia w komunikacji publicznej dla Józefosławia!

  14. A ja dla odmiany podziękuję radnym za wysiłki w sprawie transportu, bo wierzę ,że załatwili to co było teraz możliwe (piszę bez ironii).
    Niestety Państwo radni muszą mieć świadomość, że linia L nie rozwiąże naszych problemów. Gdyby te 14 kursów w stronę Puławskiej było skumulowane w godzinach szczytu, to byłby olbrzymi postęp. Jednak jak sądzę autobus L będzie jeździł mniej więcej w odstępach godzinnych przez cały dzień (chciałbym się mylić). Cóż.., lepszy rydz niż nic, ale czekamy na dalsze działania….

  15. Na jakim bilecie kartonikowym można jechać „L”?

    Na stronie ZTM wszystkie bilety mają adnotację:
    UWAGA! Bilet nie obowiązuje w autobusach linii typu „L”

    7 złotych za „709″ + X złotych za „L”, to za chwilę taniej wyjdzie
    taksówką.

    • Kochani radni!

      Wasze „usprawnienia” to chyba jakieś okrutne żarty z mieszkańców.

    • Teraz na papierowym bilecie też się nie opłaca, jak się jeździ do pracy w dni robocze. Bilet na 90 dni kosztuje 536 zł, a gdyby kasować bilety po 7,00 zł x 2 (jazda tam i z powrotem) x 75 roboczo-dni w kwartale daje 1050,00 zł (prawie dwa razy więcej). Uczniowie i studencie zapłacą analogicznie, połowę mniej.
      Nie zmienia to jednak faktu, że „papierowe” bilety powinny być honorowane we wszystkich pojazdach z szyldem ZTM.

    • Ponoć tylko na miesięcznych, ktoś tak napisał kilka postów wyżej.

  16. Droga Pani Radna Hanno Krzyżewska,
    mieszkam w okolicach skrzyżowania Wilanowskiej i XXI Wieku. W jaki sposób 14 kursów linii L ma mi pomóc? Rozumiem, że komuś może pomóc, ale w tym momencie mnie (i wielu mieszkańców okolic ulicy Wilanowskiej od skrzyżowania z Planety do Geodetów) w tym momencie interesują kursy autobusu 739, których po skróceniu linii do Strumykowej i uruchomieniu linii L miało być więcej. Oczekiwania były o wiele większe niż 2 kursy na dzień.

  17. Litości! Z okolic XXI Wieku to macie dużo możliwości, można iść na południe do ul.Geodetów i 739 – dwa dodatkowe kursy, lub na północ do ul.Cyraneczki na autobus L – 14 dodatkowych kursów lub dalej na północ do metra Kabaty – pociąg co 4 minuty. Jak zsumujecie te wszystkie połączenia wychodzi (2+14+210) – 226 dodatkowych połączeń na dobę.

  18. Super! „L” na pewno błyskawicznie dojedziemy na Krakowskie Przedmieście (Uniwersytet).” L” na pewno pokona metro. Nie ma to jak”L” i pomysły naszych kochanych radnych! Chcemy więcej linii i kursów dowożących nas bezpośrednio do stacji metra.Czy to tak wiele?

  19. Mam propozycję, aby dla niezorientowanych, którzy wysyłają L-ki do metra czy gdzie indziej do Warszawy – Państwo radni zrobili spotkanie i wytłumaczyli, że L to komunikacja LOKALNA (gminna lub między-gminami podwarszawskimi), a do połączenia z Warszawą są siedemsetki.
    Ta konkretna L-ka miała podwozić pod PKP i do centrum Piaseczna, a zwolnione „moce przerobowe” 739 od Julianowskiej do Piaseczna – miały „zagęścić” kursowanie od Julianowskiej poprzez J&J do Metra Wilanowska.
    Niestety – dwa kursy dodatkowe na 739 będą praktycznie niezauważalne. Podobnie L-ka kursująca raz na godzinę. I tu jest problem.

  20. Jezeli L -ka jest lokalna to dlaczego nie bedzie jezdzic po calym Jozku tj. blizej Lasu . Do Cyraneczki bede mial nadal ponad 1 km ( obecnie do 739 mam ponad 2 km ) – nie kazcie mi dla takiego czegos popierac Buspasa na Pulawskiej.

    • Też tego nie rozumiem. Jeżeli L jest lokalna to czemu jedzie do Warszawa PKP Jeziorki, równie dobrze mogłaby pojechać do Warszawa Metro Imielin np. Dużo lepsze połączenie od tego sporadycznego, napchanego i często spozniajacego się pociągu. Jeżeli ma być lokalna to czemu nie krąży po Józku i dowozi do Puławskiej?

      • Do Metra Imielin pewnie puszczą siedemsetki z Metra Wilanowska, jak ZTM tam zacznie budować tam swoją siedzibę. Puszczanie L głębiej do Warszawy aby dublował 739 nie ma sensu.

        • Jak widać kursów 739 mamy za mało, więc dublowanie ich ma jak najbardziej sens.

          • Zamiast proponować dublowanie 739 po prostu trzeba, aby 739 jeździł dwa razy częściej. Ale… zaraz będą pytanie skąd pieniądze na ten cel (tzw. kilometrowóż, czy coś takiego?). A i jeżeli L miałaby jeździć dalej, to te 14 kursów byłoby co 1,5-2 godziny!

            • Nie ma żadnych oszczędności ze zwolnionych mocy przerobowych 739 na kierunku do Piaseczna? Proponowanie nowego kierunku z autobusem L kursującym co godzina sprawia że staje się on bezużyteczny. Trzeba puścić L po takiej samej trasie jak 739, lub wyłożyć kasę na te dodatkowe połączenia.

              • @Kamilo, ja jestem mieszkańcem. Czytając od początku do końca tę stronę (wraz z komentarzami) wynika jasno: ze zwolnienia końcowego odcinka będą dwa kursy 739. Nie wiem, czy z tych pieniędzy będzie tych 14 kursów elek, ale z tego, co pisano wcześniej na różnych forach – utrzymanie elki za km trasy jest tańsze niż „czerwoniaka”. Poza tym, jeżeli elki miałyby dublować siedemsetki, to obawiam się, że Warszawa by nam pokasowała te siedemsetki. Więc może lepiej takich propozycji nie poddawać pod rozwagę.

                • „Warszawa by nam pokasowała te siedemsetki” fajne podejście do rozwiązania problemów. Zapewne te działania mają na celu jedynie stwarzanie pozorów że coś się robi w celu poprawy sytuacji dojeżdżających, bo uzysk z tego jest żaden.

      • Słusznie, L powinien jeżdzić po Józku do Działkowej wg.poprzedniego planu.krycha

  21. Ta Elka z założenia miała dowozić do PKP

  22. Pani radna Krzyżewska mówi głupstwa, sama jeździ samochodem,więc nie wie, jak jest naprawdę.Kategorycznie domagam się, aby gmina zapewniła mi bezpośredni dojazd do Piaseczna.Argument, że większość dojeżdża do Warszawy jest bzdurą, ponieważ większość jeździ samochodem. Należy zwiększyć kursów 739, dodatkowo L może być, ale nie kosztem bezpośredniego dojazdu do Piaseczna.

    • Tak jest, jestem za!! Ja i sporo osób potrzebujemy dojazdu do Piaseczna oraz do Warszawy!

  23. Od 1 lipca autobus 739 będzie dojeżdżał tylko do cmentarza na Julianowskiej. Linia L39 nie jedzie Wilanowską, wiec ja nie mogę nią dojechać. Bardzo „dziękuję” radnym, że tak utrudnili mnie i innym dojazd bezpośredni do Piaseczna. Wszyscy emeryci są ‘zachwyceni” pracą radnych.Wszyscy mieszkańcy Józefosławia z Wilanowskiej będą jeździć do Piaseczna przez Mysiadło!Super! po prostu!Genialny pomysł!

  24. Autobus 739 dojeżdża tylko do cmentarza. Została jeszcze linia L39 problem w tym, że niskopodlogowy jeździ parę razy tylko. Dla matek to istny koszmar!!! Do Piaseczna trzeba jeździć przez Musiało, albo czekać na niski. Brawo za utrudnienia. Nie wiem czym kierowali się zmieniając trasę tego autobusu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*