ZTM

Kiedy kierowca mówi, że klimatyzacja „nie działa”

Ponad połowa stołecznych autobusów jest wyposażona w klimatyzację. W związku z zapowiadaną falą upałów Zarząd Transportu Miejskiego nasilił kontrole.

Sprawdzamy, czy klimatyzatory są przeczyszczone, posiadają aktualne certyfikaty użytkowania oraz przede wszystkim – czy kierowcy włączają klimatyzację. Dodatkowo wszyscy przewoźnicy otrzymali pismo przypominające o zasadach włączania klimatyzacji w pojazdach.

Zasady kontroli

Jak co roku letni okres to czas wzmożonych kontroli działania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Pracownicy nadzoru ruchu przeprowadzają kontrole doraźne oraz na podstawie sygnałów od pasażerów. Kontrola polega m.in. na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu i sprawdzeniu nawiewu chłodnego powietrza z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i są należycie serwisowane (m.in. wymiana filtrów, czyszczenie chłodnic i uzupełnianie tzw. czynnika chłodzącego).
Kontrole są prowadzone każdego dnia, ze szczególnym nasileniem, gdy temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza.


Jaka temperatura w środku
Wszyscy przewoźnicy autobusowi – MZA oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Przypominamy, że chłodzone pojazdy można poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu.

„Ciepły guzik” także latem

Aby klimatyzacja maksymalnie spełniała swoją rolę, kierowcy autobusów wyposażonych w system chłodzenia wnętrza mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. „ciepłego guzika”. Pasażerowie sami – poprzez naciśnięcie przycisku – otwierają drzwi pojazdu. Gdy na przystanku nie ma oczekujących i nikt z autobusu nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się gorące powietrze. Aby schłodzone powietrze nie wydostawało się na zewnątrz, konieczne jest także zamknięcie okien.

Nie działa, najlepiej złożyć skargę

Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer Infolinii (22) 194 84, za pośrednictwem strony internetowej ztm.waw.pl (zakładka kontakt) lub poprzez facebook.com/ztm.warszawa.

Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia wnętrza pojazdu są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów – wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.

W klimatyzację wyposażonych jest ponad 900 spośród ok. 1850 autobusów, 25 pociągów SKM i ponad 120 składów tramwajowych SWING. Wyposażenie kupowanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.

Źródło: ZTM

Podoba ci się:

Komentarzy (2)

  1. Jechałam ostatnio tramwajem w koszmarnej duchocie , poprosiłam motorniczego, żeby włączył chłodzenie (nowy tramwaj typu SWING) , odpowiedział – NIE ! Spytała dlaczego ? On na to NIE bo NIE…. brak słów , gdzie ta życzliwość? Skończyła się razem z Euro.
    Następnym razem zapisze sobie numer boczny i zgłoszę sprawę do ZTM.

    • Kiedyś była afera związana z tym tematem.. Chodziło o to, że kierowcy mieli jakieś premie za zaoszczędzone paliwo – jak wiadomo wyłączona klima = mniejsze spalanie.
      Ciekawe czy nadal tak jest. Nie wiem tylko czy klima ma wpływ na prędkość pojazdów szynowych ;)